Voortgangsbericht PSW 2024
In het Kwaliteitsbeeld 2023 schreven we onder andere:
‘Voor de zorg in de toekomst zijn onze vrijwilligers en het informele netwerk van de cliënten essentieel. Het streven is om eind 2024 het aantal vrijwilligers te laten groeien van 400 naar 1000. We gaan medewerkers van de verschillende locaties in de wijk faciliteren zodat zij kunnen bouwen aan hun lokale netwerk. Iedere stad, dorp of wijk vraagt om een lokale aanpak. Vanuit de locaties laten we medewerkers, cliënten waar mogelijk, en het netwerk een rol spelen bij het vormen, uitbreiden en onderhouden van dit netwerk. We blijven echter steeds in gesprek met de ouders/vertegenwoordigers om te kijken of er een passend netwerk is en we blijven maatwerk bieden.’
De ambitie om van 400 naar 1000 vrijwilligers te groeien is opgesteld op basis van de afspraak met Zorgkantoor VGZ in het kader van bewezen ‘Good Practices’ om meer financiën voor 2024 te verwerven. Een van twee ‘Good Practices’ die PSW daarvoor indiende was het vergroten van het vrijwilligersnetwerk. De afspraak met het Zorgkantoor sluit aan bij de pijler ‘PSW ook mensgericht morgen’ uit onze onze strategie ‘Samen op weg naar PSW ook goed morgen’. Daarin is informele zorg een belangrijk aspect gezien de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en financiering in de zorg. Vandaar dat we in dit Voortgangsbericht PSW 2024 inzoomen op het thema informele zorg.
Inleiding
Vanuit onze visie op toekomstbestendige zorg ‘PSW ook goed morgen’, kijken we naar wie allemaal kan bijdragen aan de begeleiding van de mensen die wij ondersteunen. We geloven dat veel mensen dat kunnen, ongeacht of iemand (aanvankelijk) wel of geen zorgachtergrond of zorgdiploma heeft: betaalde professionals, ouders/verwanten, mensen uit het directe netwerk van de cliënt, vrijwilligers en de buurt. Als we willen blijven doen wat we doen en dezelfde hoge kwaliteit van zorg willen blijven bieden, zullen we de zorg anders moeten organiseren. Dat kan onder andere door de zorgprofessionals anders in te zetten, concreet; meer voor de (gespecialiseerde) zorgtaken waarvoor ze zijn opgeleid. Een van de manieren om dat te bereiken is het vergroten en meer gebruik maken van het informele netwerk van onze cliënten.
We zetten daarbij in op leven in een gemeenschap waarin mensen iets voor elkaar betekenen: community building. We kijken wie aan de ondersteuning van onze cliënten een bijdrage kan leveren, maar zeker ook wat onze cliënten voor hún omgeving kunnen betekenen. Naast op het concept van community building/leven in gemeenschappen, hebben we het afgelopen jaar extra ingezet op het werven en behouden van vrijwilligers. Deze beide onderdelen van informele zorg lichten we in dit voortgangsbericht verder toe. Voor de beschrijving halen we ze even uit elkaar, in de praktijk zijn ze uiteraard nauw verweven.
Community building
Eind 2023 is het nieuwe woonbegeleidingscentrum PSW Beckershof in Meijel in gebruik genomen. Het woonbegeleidingscentrum is als pilot vormgegeven vanuit de community-gedachte, met daarnaast extra aandacht voor de inzet van arbeidsbesparende en cliëntvriendelijke technologie en samenwerking: in dit geval een nauwe samenwerking met Stichting Begeleid Wonen Meijel en verzorgingscentrum Sint Jozef (ouderenzorg). Voor de nieuwe werkwijze binnen dit woonbegeleidingscentrum zijn aan de start van het project ‘leidende principes’ opgehaald bij bewoners, ouders/familie en vrijwilligers. Dat zijn de belangrijkste waarden waaraan we steeds kunnen meten of we met elkaar nog altijd de juiste dingen doen.
Op de koffie bij Zorgkantoor VGZ
Op 11 oktober 2024 hebben bestuurder Stephan Bodde en projectleider Ellen van Diejen deelgenomen aan de digitale ‘op de koffie’-sessie van Zorgkantoor VGZ. Beiden deelden hun ervaringen met het project woonbegeleidingscentrum PSW Beckershof en lichtten de succesfactoren en uitdagingen van het toekomstbestendig inrichten van de zorg middels de community-gedachte toe.
“Een nieuw woonbegeleidingscentrum als mooi moment: We hebben het de hele tijd over we moeten het anders gaan doen, laten we het hier dan ook echt gaan vastpakken en anders gaan doen.”
Ellen van Diejen, projectleider
Zorgkantoor VGZ beschrijft in de aankondiging van de sessie “dat de community-gedachte goed is doorgevoerd en dat deze vorm krijgt door:
- een samenhangende combinatie van het inzetten van het talent van de cliënt,
- de naasten van een cliënt mede-eigenaar te maken van de zorg,
- het betrekken van buurtbewoners en
- samenwerking met andere zorgorganisaties in de buurt.”
“Daarnaast worden zij-instromers zonder zorgachtergrond ‘skillsgericht’ opgeleid en krijgen de medewerkers mét een zorgachtergrond een andere rol en taak, waarvoor ook zij specifiek opgeleid zijn: coachen op vakmanschap waardoor zij hun collega’s beter kunnen ondersteunen. Hierdoor kan een zorgorganisatie beter inspelen op de grote arbeidsmarktkrapte.” (Zorgkantoor VGZ).
Tijdbesparende tip: zet via het tandwieltje bij You Tube (rechts onderaan) de afspeelsnelheid op 1,5 of 1,75. Het gesprek is dan nog prima te volgen en het scheelt je zeker de helft aan luistertijd.
Praatkaarten
Op basis van de ervaringen binnen woonbegeleidingscentrum PSW Beckershof zijn samen met het Kenniscentrum van PSW ‘praatkaarten Community Building’ ontwikkeld als ondersteunende werkvorm om toekomstbestendige zorg te bespreken en samen verder vorm te geven. De praatkaarten worden geïntroduceerd in de workshops community building in het kader van ‘De strategie in de praktijk’-bijeenkomsten die in juni 2025 door de werkgroep Toekomstbestendige zorg (P3) binnen heel PSW worden georganiseerd.
Olievlek
Op basis van de ervaringen en geleerde lessen bij woonbegeleidingscentrum PSW Beckershof is in het najaar van 2024 bij woonbegeleidingscentrum PSW Korenhuys in Sevenum een tweede project gestart om ook daar de zorg toekomstbestendig te gaan organiseren. Een andere situatie en uitdaging gezien het feit dat woonbegeleidingscentrum PSW Korenhuys geen nieuw woonbegeleidingscentrum is.
In oktober 2024 zijn samen met de lokale ouder/verwantenraad voorbereidingen gedaan om te starten met community building, een andere functiemix van medewerkers en de inzet van technologie. In november 2024 zijn in een bijeenkomst met ouders, familie, vrijwilligers, teamleden en ondersteunende diensten, de ‘leidende principes’ (waarden) vastgesteld, die de basis moeten vormen voor toekomstige evaluatiemomenten. Het project binnen woonbegeleidingscentrum PSW Korenhuys loopt in 2025 door en wordt eind 2025 afgerond. Op basis van de ervaringen in Sevenum zullen lopende dat traject en daarna de andere woonbegeleidingscentra van PSW volgen. Op deze manier willen we het gedachtegoed van community-building als een olievlek over heel PSW verspreiden.
Een blik op enkele andere thema’s in 2024
In het kwaliteitsbeeld PSW 2023 kwamen naast informele zorg uiteraard meer onderwerpen aan de orde. Je vindt de voortgang daarvan in het kwaliteitssysteem van PSW. Denk aan bijvoorbeeld:
– incidenten
– analyse wet zorg en dwang
– cliëntervaringen
– medewerkerstevredenheidsonderzoek
– externe visitatie
Deelproject ‘Samen doen’
Het project ‘Samen doen’ is een deelproject binnen het project in Meijel. Het doel van het project was om te leren hoe je ‘samen doen’ met vrijwilligers (concreet: samen met vrijwilligers de bewoners ondersteunen) effectief en overzichtelijk kunt organiseren en de vrijwilligers daarin een duidelijk zichtbare rol kunt geven. Daarbij is uitgeprobeerd of er gebruik gemaakt kan worden van een ondersteunende roosterapplicatie (een app die ook door de medewerkers van PSW gebruikt wordt), waarin de vrijwilligers meegenomen worden in het rooster van de locatie.
Hoewel in het projectplan vooral was ingezoomd op de inzet van de roosterapp zagen we dat door in de praktijk aan de slag te gaan met het organiseren van Samen doen, er op allerlei vlakken kansen en ideeën ontstonden. Dat leidde tot:
- een koffiemoment waarvoor de buurt werd uitgenodigd
- een evenement met de plaatselijke Katholieke Bond voor Ouderen (KBO). Door beide bijeenkomsten vonden nieuwe vrijwilligers hun weg naar het woonbegeleidingscentrum.
- een Whatsapp-groep voor de vrijwilligers (die inmiddels actief wordt gebruikt)
- een fysiek aanwezigheidsbord waarop ook de vrijwilligers met foto toegevoegd zijn
- een voor iedereen zichtbaar opgehangen activiteitenplanning
- een beter verbinding tussen de drie verdiepingen (en doelgroepen) in de locatie
- evaluaties van de activiteiten door de bewoners als ook voor het ophalen van hun wensen en behoeften
- een verbetering en professionalisering van het ‘onboarden’ van nieuwe vrijwilligers
- het mee inroosteren van vrijwilligers in het roostersysteem (het oorspronkelijke doel).
Tevreden
De bewoners van woonbegeleidingscentrum PSW Beckershof zijn tevreden over de inzet van de vrijwilligers en de activiteiten die ze kunnen doen. Ze hebben ideeën en suggesties gedaan voor activiteiten die kunnen worden meegenomen in het organiseren van nieuwe activiteiten.
“Koken en spelletjes spelen zijn niet zo mijn ding. Ik zou het leuk vinden als iemand mijn nagels kan lakken en mijn haren kan vlechten.”
Een van de bewoners van woonbegeleidingscentrum PSW Beckershof
Waardering
Vrijwilligers voelen zich gewaardeerd en onderdeel van het team. De inzet van de roosterapp en de Whatsapp-groep blijkt een waardevolle combinatie om op een organiseerbare en planbare wijze de inzet van vrijwilligers te borgen. Daarbij kunnen de vrijwilligers zoveel mogelijk zelf bepalen welke activiteiten ze ‘plukken’ (en hierin dus flexibel zijn), kunnen ze ruilen ze activiteiten met andere vrijwilligers en kunnen ze zien welke activiteiten er op de planning staan de komende periode. Het werken met de roosterapp blijft vooralsnog aandacht vragen en voor de meeste vrijwilligers geldt dat ze er meer handigheid in verwachten te krijgen als ze er langer gebruik van maken.
” Ik moet er (lees: de roosterapp) meer gebruik van maken, zodat ik er handiger in word.”
Vrijwilligster woonbegeleidingscentrum PSW Beckershof
“Het gaat helpend zijn als het nog wat meer gaat leven, dan kan ik daar in het rooster meer actief gebruik van maken.”
“Na het bekijken van alle activiteiten in de roosterapp komen we tot 20 uur per week die vrijwilligers inzetten! Het levert echt wat op. De extra ogen zorgen ervoor dat je je aandacht kan verdelen en soms ook andere dingen op kunt pakken.”
Begeleider woonbegeleidingscentrum PSW Beckershof
Waarborgen
Het project Samen doen heeft een jaar geduurd. Nu heeft het geen projectstatus meer en is het geborgd in de lijn. Om Samen doen te blijven voortzetten in 2025 en daarna, is gebleken dat de inzet van vrijwilligerscoördinatoren noodzakelijk is die overkoepelend meekijken en de voortgang bewaken.
“Bij aanvang hadden we nog niet echt een duidelijk beeld hoe een en ander zou gaan lopen maar was zeker wel bekend dat we in Meijel een andere, toekomstbestendige zorg zouden gaan vormgeven. De ondersteuning die we hierin kregen heeft vooral geholpen om de focus op onze doelen te houden, en hier een bepaalde vaart in te behouden, daar waar wij ook opgeslokt werden door dagelijkse zorg.
Waar er soms vertraging of uitstel was gaf het net het zetje, met name door geplande overleggen of bijeenkomsten, om weer stil te staan bij onze doelen en door te pakken en niet te stagneren. Hierdoor ben ik persoonlijk ook steeds vaker hiervoor aandacht gaan vragen binnen het team om dat te borgen door het op de agenda te zetten van het overleg. Door het vergroten van de dragers per afdeling kun je meer sparren, zijn de lijntjes met vrijwilligers korter, krijg je meer hulp en inspireren we elkaar.”
Begeleider woonbegeleidingscentrum PSW Beckershof
Pionieren
Het project ‘Samen doen’ in Meijel heeft een duidelijke verbinding met het PSW project Informele zorg als ‘Good Practice’ opdracht vanuit het Zorgkantoor. Het project Samen doen gaat ook in Sevenum van start en zal uiteindelijk onderdeel worden van het project Informele zorg. Waar er in Meijel nog sprake was van twee afzonderlijke projecten, is er in het vervolgtraject in woonbegeleidingscentrum PSW Korenhuys in Sevenum van meet af aan meer verbinding gelegd.
De focus lag in Meijel in eerste instantie niet op hoe de bewoners zelf ook (al) iets kunnen betekenen voor de buren, de buurt, een vereniging etc. De meeste bewoners hadden al hun eigen contacten in het dorp. Gedurende het jaar ontstonden er nieuwe contacten met onder andere de ouderenbond en verenigingen. In Sevenum wordt deze kant van community building meteen nadrukkelijker meegenomen in het project.
“Dat de projecten meer in verbinding komen hoort bij pionieren en zoeken, bij toekomstgericht aan de slag gaan.”
Patrick Leijte, projectleider Samen doen
Vrijwilligers
Via het project ‘Samen doen’ in Meijel is de stap snel gemaakt naar vrijwilligers bij PSW in het algemeen. We belichten nu hoe PSW in 2024 binnen de hele organisatie gewerkt heeft aan het behouden en werven van vrijwilligers.
Zoals eerder aangegeven is het project ‘formaliseren en vergroten van het informele netwerk’ gestart vanuit het Zorgkantoor, maar het is uiteraard ook van belang gezien de focus dat we de kwaliteit van zorg in de toekomst goed willen houden. In het derde kwartaal van 2024 is de aanpak van de ‘Good Practice’ Informele zorg geëvalueerd en zijn de uitkomsten voorgelegd aan het Zorgkantoor. Uit de evaluatie kwam naar voren dat het aantal mensen dat binnen PSW een vrijwillige bijdrage levert aan de zorg en ondersteuning op dat moment was gestegen van 411 naar 545. Het streven was een groei naar 1000 vrijwilligers aan het einde van 2024. Al snel bleek deze doelstelling te ambitieus en niet haalbaar en is als doel gesteld: ‘het realiseren van groei van het vrijwilligersnetwerk’.
“Het gaat immers niet enkel om het aantal vrijwilligers, maar vooral dat vrijwilligers daadwerkelijk onderdeel worden van de zorg en ondersteuning (zoals in het project in Meijel): samenwerken is meer als toevoegen. Daarnaast is het van belang dat het aantal vrijwilligers op een locatie werkbaar en te begeleiden blijft.”
Daniëlle Driessen, teamleider en projectleider werkgroep Informele zorg
Inmiddels, voorjaar 2025, zijn er ruim 600 vrijwilligers actief binnen PSW. De groei in vrijwilligers neemt dus nog altijd toe en PSW blijft daar ook aandacht aan schenken.
Het proces
In 2024 is veel tijd besteed aan de afbakening van wat binnen de projectvraag van het Zorgkantoor hoort. Het beleid van PSW richtte zich voornamelijk op vrijwilligers, nauwelijks op het hele informele netwerk rondom een cliënt (ouders, familie, buurt, verenigingen etc.). De focus is daarom eerst gelegd op het ontwikkelen van nieuw beleid en een procesmatige aanpak op het thema. Er is een werkgroep Informele zorg ingesteld die een nieuw beleid heeft opgesteld. Dit is inmiddels met het managementteam besproken en goedgekeurd. Gedurende dit beleidsmatige proces door de werkgroep Informele zorg is de afdeling Mens & Organisatie daarnaast al praktisch aan de slag gegaan met het opschonen en actualiseren van het bestaande vrijwilligersbestand.
Willen we conform de afspraak met het Zorgkantoor het aantal vrijwilligers en het informele netwerk echt laten groeien en hun rol goed inbedden, dan vraagt dat iets extra’s van de organisatie. Daarom zijn er twee coördinatoren informele zorg aangesteld als een soort van paraplu binnen heel PSW. De coördinatoren hebben de opdracht en ruimte om met het thema Informele zorg aan de slag te gaan. Hun eerste actie was het opschonen van het vrijwilligersbestand, de tweede het regelen van aandachtsfunctionarissen informele zorg op alle woon- en dagbestedingslocaties. Een van de taken van de coördinatoren is hen aansturen en in hun kracht zetten. Bijvoorbeeld door het aanreiken van tips en hulpmiddelen om het informele netwerk nog beter te bereiken.
Inhoudelijk is er met de aandachtsfunctionarissen extra aandacht besteed aan het zich thuis laten voelen van vrijwilligers; een fijn welkom, dat ze meegenomen worden, erbij horen, net als alle andere medewerkers een attentie krijgen op bijvoorbeeld de Dag van de Zorg en uitgenodigd worden voor bijeenkomsten en feesten zoals het personeelsfeest 70 jaar PSW.
Aan de organisatiekant zijn een aantal zaken verbeterd en/of vereenvoudigd: een uitgebreid vrijwilligerscontract is vereenvoudigd tot één A4, nieuwe vrijwilligers hoeven niet meer allerlei protocollen door te nemen en kunnen voldoen met een samenvatting, het declareren van onkosten is eenvoudiger gemaakt en op de websites van PSW hebben de vrijwilligers een beduidend grotere en gebruiksvriendelijkere plek gekregen.
vrijwilligers in het zonnetje gezet naar vrijwilligers op de PSW websiteVrijwilligers die ‘samen meedoen’, wat betekent dat in de praktijk?
Het blijkt in de praktijk best ingewikkeld om het bestaande systeemdenken los te laten: welke rol heeft de begeleider, welke de vrijwilliger? Daar leeft een beeld bij en daar zijn in het verleden afspraken over gemaakt. Wat betekent het om écht meer samen te doen? Wat mag een vrijwilliger dan (misschien opeens wel), wat kan en wat moet? In de ontwikkeling naar meer inzet van het informele netwerk lopen medewerkers tegen deze vraagstukken aan. En tegen de vraag: wat durf je los te laten?
Een voorbeeld uit de praktijk:
“We hebben een vrijwilliger gekregen die nu bij ons in het woonbegeleidingscentrum kookt: hoe ga ik om met de hygiënevoorschriften en protocollen van PSW, met een cliënt meenemen naar de winkel, pinpasgebruik, etc.?”
Medewerker woonbegeleidingscentrum
Systeemwereld en leefwereld botsen hier, dit roept dilemma’s op. Het is belangrijk hierover met elkaar in gesprek te gaan. PSW zal daarnaast zijn kaders moeten stellen, kaders die mogelijk afwijken van de huidige. Ervaringen moeten daarbij meegenomen worden zodat we van elkaar leren.
Het meer inzetten van vrijwilligers (en anderen die ondersteunen bij de zorg zoals familie), vraagt om verandering van gedrag bij de professionele medewerkers. Dit vraagt tijd en scholing/training.
Punten die in deze ontwikkeling aandacht vragen:
- Het is belangrijk te communiceren met cliënten en ouders/verwanten over de inzet van vrijwilligers en het informele netwerk. Enerzijds omdat ‘anderen’ mogelijk een stukje ondersteuning van hun/hun kind/familielid uitvoeren, anderzijds over welke rol zij kunnen en willen vervullen. We moeten daar samen het gesprek over aangaan, het ter sprake durven brengen, cliënten, ouders en familie meenemen in onze visie op toekomstbestendige zorg en waarom we zo denken, waar we mee zitten of waar we hulp bij nodig hebben.
- Faciliteren van medewerkers is noodzakelijk om het informele netwerk ook daadwerkelijk in te zetten op locaties, om te kunnen investeren in ontmoetingsmomenten met ouders, familie, netwerk, de buurt.
- Er liggen nog kansen om vrijwilligers te werven in relatie tot maatschappelijk verantwoord ondernemen: bedrijven en organisaties benaderen die een rol kunnen spelen.
- Verder voortzetten en eenvoudiger maken van ‘diensten plukken’ (lege diensten in het rooster invullen) door vrijwilligers is wenselijk.
Leren van elkaar
Een vraagstuk is ook hoe locaties elkaar onderling op dit thema kunnen inspireren en van elkaar kunnen leren. Een voorbeeld: Woonbegeleidingscentrum PSW Echt organiseerde in 2024 een Doemarkt voor de buurt, verspreidde hiervoor flyers, nodigde buurbewoners persoonlijk uit en werd hierover geïnterviewd door de lokale televisie. Het aantal vrijwilligers groeide in korte tijd na de Doemarkt van 5 naar 20: dat levert een enorme verrijking van het leven van de bewoners op.
Een aantal middelen om van elkaar te leren is inmiddels al in gang gezet:
- Er zijn regelmatig bijeenkomsten met alle aandachtsfunctionarissen Informele zorg. Niet alleen om hen te informeren over beleid en ontwikkelingen, maar zeker ook om ideeën en goede ervaringen te delen.
- Er is een gezamenlijke digitale (teams)map aangemaakt met informatie, voorbeelden, sjablonen etc. en waar men elkaar vragen kan stellen.
- Er zijn sjablonen voor vrijwilligers vacatures gemaakt die de aandachtsfunctionarissen lokaal zelf snel kunnen aanvullen en gebruiken.
Tot slot
In de aanvangsfase van hun werk tot op dit moment, ligt de focus van de beide coördinatoren Informele zorg met name op het gebied van vrijwilligers. Het is wenselijk dat het spoor ‘vrijwilligers’ en het spoor ‘community building’ (dat nu nog voornamelijk via de werkgroep Toekomstbestendige zorg (P3) loopt), naar elkaar toe werken en uiteindelijk één geheel vormen. Ook de coördinatoren Informele zorg dienen een rol te gaan vervullen bij het in gang zetten, onderhouden en waarborgen van de community-gedachte. Denken vanuit gemeenschappen/community building moet daarbij leidend zijn. Vrijwilligers maken daar, net als andere betrokkenen, onderdeel van uit. Of ‘de groep vrijwilligers’ daarbij een afzonderlijke coördinatie en aansturing nodig blijft hebben, zal de toekomst moeten uitwijzen.
We zijn in dit Voortgangsbericht PSW 2024 dieper ingegaan op een van de ontwikkelthema’s uit het Kwaliteitsbeeld PSW 2023: het vergroten van de informele zorg. We hebben inzicht gegeven in hoe PSW hier het afgelopen jaar aan gewerkt heeft en welke aandachts- en actiepunten er in deze ontwikkeling nog liggen voor de toekomst. Dit thema komt uiteraard terug in het vervolg van deze cyclus: het Kwaliteitsbeeld 2025.